Vysvětlení aktivity OSČV v této záležitosti

26.11.2009 00:00

Není sebemenších pochyb o veřejné prospěšnosti prodloužení metra trasy A, nicméně po nedávných případech opakovaných sesuvů půdy při hloubení tunelů mají vlastníci objektů, pod kterými mají být tunely raženy a dokonce v těsné jejich těsné blízkosti mají být prováděny odstřely šachet, spojujících oba tubusy, nelze se divit, s ohledem na zmíněné rizikové podloží, legitimnímu požadavku na předložení:

1) zprávy ohledně geologického a hydrologického průzkumu nejen v souvislosti s ražbou tunelů přímo pod obytnými výškovými domy, ale především se zamýšleným odstřelem v těsné blízkosti těchto objektů

2) provozní dokumentace obsahující způsob zpevnění nadloží raženého úseku tunelu pod předmětnými objekty

3) studie možných dopadů prováděné stavební činnosti na tyto objekty

Tyto požadavky jsou předkládány až nyní, neboť vlastníci těchto objektů a pozemků pod nimi NEBYLI obeslání jako účastníci stavebního řízení, přestože stavba by měla být prováděna pod dotčenými pozemky. Nebylo obesláno ani Občanské sdružení Červený Vrch (OSČV), které mělo být účastníkem ze zákona, neboť již v roce 2000 písemně informovalo jak Magistrát hl.m.Prahy, tak i MČ Praha 6, že požaduje být informováno o VŠECH stavebních akcích a aktivitách v lokalitě Červený Vrch.

Obavy obyvatel jsou oprávněné nejen s ohledem na zmíněné havárie, ale především je alarmující, že v žádném z těchto případů nebyl zjištěn žádný viník, což je absurdní! Těžko domyslet, jaké anabáze by čekaly vlastníky v případě, že by k sesuvu půdu došlo při ražbě tunelů pod jejich objekty. Bez viníka, s odkazem na výmluvu "souhry klimatických podmínek, problematického podloží a spodních vod" by nebylo ani na kom uplatňovat náhradu škod na majetku, pokud by nebyly i na životech.

Důvodem těchto požadavků není nejmenší zájem vytvářet obstrukce a zdržovat realizaci výstavby, ale pouze a jedině předložení transparentních podkladů, prokazujících, že v přípravné fázi nebylo nic zanedbáno s ohledem na bezpečnost zdraví a majetku, byla vzata v úvahu veškerá možná rizika včetně geologických a hydrologických a doložení způsobu zpevnění nadloží, aby nedocházelo k dodatečnému zjištění teprve v průběhu stavby, že při ražbě došlo k porušení statiky a nebylo nutné podepírat výdřevami a traverzami překlady, okna a dveře v bytech spodních pater objektů, jak je uvedeno v technické zprávě objektu v Korunovační ulici v aktuálním případě výstavby tunelu Blanka: https://zpravy.idnes.cz/kvuli-tunelu-blanka-mohou-delnici-vtrhnout-do-domu-a-zabednit-byty-1dl-/praha.asp?c=A091124_152050_praha_taj  Není pravda, že pouhá pasportizace bytu je postačující pro uplatňování náhrad případných škody, neboť pokud obyvatelé odmítnou vpustit dělníky do bytu, NENÍ pak možné nárokovat náhradu škody. Geotechnik J.Barták prohlašuje, že "statické zajištění domů a bytů není nic neobvyklého v případě, že se razí pod zástavbou", ale jak je vidět, tak ani opakované propady zeminy při ražbě tunelů nejsou v poslední době nic neobvyklého a nikdo není za tyto havárie odpovědný, což rozhodně není uklidňující skutečnost pro obyvatele!

Na prodloužení trasy a její stopě se po řadě měsíců jednání údajně shodli představitelé hlavního města a starostové dotčených městských částí, zastupitelstvo Prahy 6 a výbor dopravy města. Občané ani OSČV nebyli nikdy k projednání ani jednoho návrhu přizváni, nebyli obesláni ani jako účastníci stavebního řízení, aby se mohli obeznámit s prováděcí dokumentací zajištění bezpečnosti nadloží, a to ani přesto, že předmětná stavba má vést pod jejich pozemky a nemovitostmi. Všechny instituce i orgány státní správy opětovně podcenily důležitost včasné adresné informovanosti obyvatel, kteří jsou stavbou přímo dotčeni. Direktivní uplatňování autoritářské moci a neumožnění seznámení se s dokumentací stavby těm, kterých se přímo dotýká (neboť toto je umožněno pouze účastníkům řízení) je poplatné jiným, nikoliv demokratickým režimům a nemá nic společného s právem na informace a ochranu soukromého majetku.

Vzhledem k tomu, že případná pochybení v procesu přípravy stavby prodloužení metra A mohou napáchat nevratné škody, tyto aktivity se je snaží eliminovat a upozorňují na možná rizika tak, aby bylo při případných budoucích správních a možná i trestních řízeních v této věci prokazatelné, že byly před zahájením výstavby známé a odpovědné osoby a instituce o nich byly řádně informovány.

Zpět

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.